IT Case: luchthaven Schiphol

Luchthaven Schiphol is de grootste Nederlandse luchthaven en een belangrijke luchthaven in Europa. Schiphol was in 2013 met 52,6 miljoen passagiers de op drie na drukste luchthaven van Europa. Tot eind 2012 was de kantoorautomatisering van Schiphol een samenstelling van producten van verschillende leveranciers. Deze diversiteit begon Schiphol ICT parten te spelen. Zo bleek het gebruik van Novell E-directory voor Idendity and Acces Management ontoereikend te zijn doordat softwareleveranciers de harde keuze maakten voor Active Directory van Microsoft. “Heb je geen Active Directory , kun je onze software niet gebruiken!” Ook op het gebied van Messaging begint dit probleem door te dringen. Novell Groupwise heeft tot dan prima voldaan, maar kan niet meer voldoen aan de Active Directory standaarden. In 2011 is Schiphol ICT daarom begonnen met de voorbereidingen om over te stappen naar nieuwe kantoorautomatisering op basis van producten van Microsoft. Een migratie van Groupwise naar Exchange is aanstaande.

Hoofdaannemer Fujitsu samen met  IT subcontractor IT2IT

Fujitsu verzorgde de eerste- en tweedelijns dienstverlening voor Schiphol ICT. Zij werd daarom gevraagd plannen te maken voor een migratie van Groupwise naar Exchange. Echter was het grootschalig migreren van systemen voor Fujitsu geen dagelijkse bussiness. Zij gingen daarom op zoek naar  een partner om samen deze klus te klaren. Omdat IT2IT een goede naam in de markt heeft voor het uitvoeren van dergelijke migraties ( onder andere Universiteit Twente , Saxion Hogeschool, Gemeente Deventer), werd gekozen voor deze IT subcontractor.

Samen met Fujitsu heeft IT2IT het migratieplan geschreven waarmee luchthaven Schiphol op een veilige en gedegen manier over kon naar een nieuw mailsysteem. De rollen van beide leveranciers waren voor Schiphol helder. Fujitsu was leidend en proces- en project deskundige. IT2IT leverde de technische deskundigheid en capaciteit om daadwerkelijk te migreren.

Vlekkeloze migratie

Een dergelijke migratie van een 24/7 bedrijf als luchthaven Schiphol, met een cruciale dienstverlening voor ons land, vergt veel van alle betrokken partijen. Er kan en mag niets misgaan! Anders heeft dat grote gevolgen voor de gehele luchthaven. Dat heeft ertoe geleid dat het migratieplan zo werd opgezet dat de migratie meerdere keren door IT2IT kon worden getest en uitgevoerd tot aan de zogenaamde ‘point of no return’. Zo konden alle issues door IT2IT geanalyseerd en behandeld worden tot er met zekerheid kon worden gesteld dat de migratie zonder verstoring van het vliegverkeer kon worden doorgevoerd. Op deze wijze werden alle risico’s structureel geëlimineerd en kon Schiphol in oktober 2012, mede dankzij IT2IT overstappen op Exchange zonder één enkele verstoring.

De Exchange experts van IT2IT

Heeft u naar aanleiding van deze IT case vragen aan de IT-specialisten van IT2IT? Neem contact op via onderstaand formulier of bel ons op 074-2490440. Wij helpen u graag verder!

Naam:
Organisatie:

Telefoonnummer:
E-mailadres:
Vraag / opmerking:

Ik wil meer informatie

IT2IT is Citrix Certified Professional IT2IT is Microsoft Certified Systems Engineer IT2IT is VMWare Certified Professional


Over IT2IT
IT-bedrijf IT2IT uit Hengelo is gespecialiseerd in het detacheren van IT-ers en het uitvoeren van projecten rondom de Microsoft-, Citrix- en VMware-architectuur. De focus ligt op het veilig en beheersbaar beschikbaar stellen van data, applicaties en werkplekken.
Lees meer over IT bedrijf IT2IT »


Nieuwsbrief
Wij houden u graag maandelijks op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen uit de IT branche. U kunt zich hiervoor inschrijven op onze IT2IT nieuwsbrief. Uiteraard kunt u zich altijd weer uitschrijven.
Inschrijven IT2IT nieuwsbrief >>